Feleannyiért dolgozott volna Mészáros volt vejének cége, mint Mészárosé
Lapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Szinte nem múlik el hét, hogy ne költene a kormány a rendkívüli tartalékból: legutóbb az augusztus 1-jei kormányülés osztott szét újabb 15 milliárdot. Ezzel az Orbán-kabinet elköltötte a tartalék bő felét, összesen 53 milliárd forintot. Csakhogy az eddigi több tucat tételből egyetlen valóban rendkívüli sem volt.
*****
Az eddigi döntések alapján leginkább olyan kiadások ezek, amelyek vagy valamilyen rosszul leplezett kormányzati ügyetlenkedés miatt váltak szükségessé – mint például a tankönyvterjesztés államosításának keretében az egyetlen nyertes, a Könyvtárellátó megtámogatása 350 millió forinttal –, vagy nyilvánvaló közvetlen ideológiai/politikai szempontú kifizetések. Ez utóbbiaknak elsősorban a történelmi egyházak, illetve különböző sportegyesületek és társadalmi szervezetek a kedvezményezettjei: cserkészcsapatoktól a Fradin át Fekete Györgyig tart a lista.
Tervek és források
Az első csoport, azaz a rosszul tervezett kormányzati nagyprojektek pótfinanszírozásának jellegzetes darabja a mostani kormánydöntésben a pénztárgép-cserére/átállításra átcsoportosított 13,5 milliárd forint. A tavaly év végén elfogadott költségvetés már 95 milliárdos többletbevétellel számolt a pénztárgépeknek a NAV-hoz történő bekötéséből – ezt Matolcsy György a tavaly őszi 400 milliárdos megszorító csomag egyik elemeként jelentette be. A rendszernek az eredeti koncepció szerint május elsejétől működnie kellett volna. Most úgy néz ki, jó esetben szeptember elején indulhat a pénztárgépek online felügyelete, bár a projekt állása szerint ez is erősen kétséges. Hogy a 13,5 milliárd többletköltség miből jött össze, azt nem taglalja a kormányhatározat, de tény, hogy az egyik legnagyobb beszállító, a RacioNet Zrt. kikerülhette az árakat leszorító közbeszerzést – a több milliárdnyi megrendelést szerző cégben nemrég még tulajdonos volt a Közgép.
Ebbe a csoportba tartozik az elektronikus útdíj-rendszer finanszírozása is – a tavaly május óta zajló, botrányos és máig sem tisztázott fordulatokkal tarkított projektbe idén júniusban még hatmilliárdot bele kellett tenni. Természetesen ez is a rendkívüli tartalékból ment. Akárcsak mostani kormánydöntéssel a Vigadó rekonstrukciójára szánt további – rendkívüli – 790 millió.
Hasonló módon zajlik a kormányablakok 2011 őszén eldöntött kiépítése. Erre a feladatra – egy áprilisi kormányhatározat alapján – 3,7 milliárdot kellett fordítani a rendkívüli tartalékból. A KiMitTud portálon keresztül közérdekűadat-igénylésben kikértük a határozat döntés-előkészítő anyagait: azt akartuk megtudni, milyen váratlan körülmény merült föl, ami miatt a rendkívüli tartalékból kellett megoldani a projekt finanszírozását. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium által rendelkezésünkre bocsájtott kormány-előterjesztésből kiderül, hogy a kabinet alig néhány hónappal a program bejelentése után, már február elején tisztában volt azzal, hogy problémák lesznek a finanszírozással. A projekt költségeit eredetileg kizárólag uniós forrásokból tervezték fedezni. Csakhogy a legnagyobb, közel 8 milliárdos tételt, a kormányablakok „fizikai megvalósítását”, a kormány által tervezett formában – a Regionális Fejlesztési Operatív Program (ROP) részeként – az EU Bizottságának képviselője nem tartotta támogathatónak, „(…) az alternatív források biztosításával kapcsolatos egyeztetések pedig nem vezettek eredményre” – írja a rendkívüli tartalék felhasználására vonatkozó előterjesztés. (Információink szerint nem sikerült meggyőzni az unió képviselőjét, hogy az egyértelműen a központi közigazgatást érintő projektet a regionális fejlesztésekre szánt forrásokból finanszírozzák.) Ha viszont a projektnek ez az eleme nem valósul meg határidőre, akkor az összes többi elem uniós finanszírozása is veszélybe kerül. Az uniós forrás híján maradt a költségvetési tartalék.
Csak egy kis önrészt
Szerencsére a kormányablak azóta jól teljesít – ahogy Navracsics Tibor miniszter a nyár eleji kihelyezett kormányülésen beszámolt erről. Legalábbis az a kettő, amelyik eddig megvalósult a megyében.
Maga az ülés más szempontból is rendkívül tanulságos volt: többek közt az is kiderül az ott készült felvételről, miképp lehet szert tenni néhány tíz-/százmillióra a rendkívüli tartalékból. (Ha csak a sportot nézzük: legutóbb, úgy egy hónapja, Tállai államtitkár kedvenc focicsapata kapott innét váratlanul 400 milliót.) Fertődön ez a következőképp zajlott: miután a résztvevők beszámoltak a szakterületükön tapasztalható haladásról és a felmerülő kisebb, de orvosolható problémákról, a miniszterelnök megkérdezte az egyik körzeti képviselőt a dolgok állásáról. A mosonmagyaróvári képviselő elmondta, hogy az ő városuk csak egyet szeretne: egy kisebb sportcsarnokot úgy nyolcszáz millióért, persze TAO-ból, és az önrészhez kérnének segítséget a miniszterelnök úrtól. „Mondd meg a mosonmagyaróváriaknak, hogy meg fogjuk építeni a csarnokot.” – üzent a kormányfő, és hozzátette, nemcsak ezt, de még nyolc másikat is, mert a sportcsarnok-építés a kormány településfejlesztési koncepciójának mintegy a gerince. A TAO, a miniszterelnök minapi nyilatkozata szerint egyébként nem közpénz („Ebben nincsen egyetlen fillér közpénz sem” – mondta a 3 milliárd forint TAO-pénzzel kistafírozott felcsúti projektről). Tehát csak az önrészt kell összeszedni, arra meg ott a rendkívüli tartalék. A Dunaújvárosi Kohász Kézilabda Akadémia is épp a mostani döntéssel kapott 50 milliót „céljainak támogatásához” – hogy betűhíven idézzük a kormányhatározatot.
Kérjetek és adatik
A rendkívüli kiadások másik nagy támogatott csoportját a történelmi egyházak és a körülöttük lévő civilek, illetve a kormány által létrehozott társadalmi szervezetek alkotják. A Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet például úgy kapott 400 milliót a rendkívüli tartalékból, hogy az intézményből eddig kizárólag Bíró Zoltán állt fel. A mostani körben pedig a Fekete György-féle Magyar Művészeti Akadémiának (MMA) jutott 297 millió. Hogy a cserkészeknek miért kellett váratlanul százötven millió – ötven a hazaiaknak és száz a határon túliaknak –, azt nem tudjuk.
Mint ahogy azt sem, miért kell teljes kormányülésnek döntenie olyan csekély volumenű tételekről, mint a Marton Éva Nemzetközi Énekverseny előkészítésre szánt 30,2 millió, vagy a majdani Milánói Világkiállítás kommunikációs feladataira szánt 30 millió.
A mostani kormánydöntéssel a Nagyberegi Református Líceum kapott az ott folyó építkezésre 140 milliót – februárban a Kálvin téri református templom és a Kalocsai Főszékesegyház felújítására ment el a tartalékból 500-500 millió. Áprilisban megint a reformátusoknak jutott egy kis pénz: a „debreceni református oktatási-nevelési intézményrendszer infrastrukturális fejlesztése érdekében” csoportosított át 1,9 milliárd forintot a kormány. Az összeg nagysága miatt a KiMitTud-on keresztül rákérdeztünk, milyen, a költségvetés tervezésekor előre nem látható tények indokolták a rendkívüli tartalékból történő finanszírozást? (Pláne, hogy ugyanez a határozat a következő három évre ugyanerre a célra további 8 milliárdot (!) irányoz elő). A területért felelős államtitkárság hosszas válaszának két legérdemibb mondata ezzel indokolja a döntést: „Több épületrész vonatkozásában azonnali beavatkozást igénylő műszaki állapotok alakultak ki, melyek miatt a tervezett átalakítási munkákat szükséges megvalósítani. A többlépcsős fejlesztéssel többek között energetikai korszerűsítésekre, modern, a jelenkor igényeinek megfelelő oktatási környezet kialakítására is sor kerül.” A válasz tartalmi érdemén túl – egyszerre több épületben is váratlan vészhelyzet állt elő, ezért kell infrastrukturális fejlesztéseket finanszírozni a rendkívüli tartalékból –, külön figyelemre méltó, hogy láthatólag nem készült komolyan vehető döntés-előkészítő anyag. Az államtitkárság ugyanis nem a kért dokumentumokat küldte meg az adatkérésre, hanem egy saját maga által írt szöveges válasszal próbálkozott: alappal feltételezhetjük, hogy a 2+8 milliárd elköltéséről határozó kormánydöntést semmilyen írásos dokumentum nem alapozta meg. Ugyanezt tapasztalhattuk a kormányablak-projektről szóló döntésnél: nincs semmilyen írásos döntés-előkészítő anyag, csak maga az előterjesztés.
Kórház vs. stadion
Könnyen veszélybe kerülhet azonban az eddigi – amúgy az előző kormányoktól sem idegen – finanszírozási gyakorlat: a múlt héten például a Kórházszövetség elnöke jelentette be, hogy nyár végére kritikus helyzet alakulhat ki a kórházakban. Az intézmények ugyanis 55 milliárd forintnyi lejárt tartozást tologatnak maguk előtt, és a beszállítók nem tudnak, vagy nem akarnak tovább hitelezni a magyar államnak. Úgy tűnik, most valóban rendkívüli kormányzati intézkedésre lesz szükség – a tartalékból mindenesetre még megvan 47 milliárd.
A kormány tegnapi ülésén újabb sportcélú támogatásokról döntött: az 1526/2013. számú határozat alapján a Nemzeti Sportközpontok támogatására 2 793 milliót, a „Sportági fejlesztési koncepciók megvalósításával összefüggő feladatok támogatása, valamint sportszövetségek adósságrendezésére” 5 656 milliót csoportosított át a rendkívüli tartalékból. Ez – két kisebb, százmilliós tétellel együtt – összesen 8 695 millió forint. Január 30-án a Fradi-stadion építésére 6,9 milliárdot, július 11-én a Nemzeti Olimpiai Központ beruházáshoz kapcsolódóan 586 milliót, a Mezőkövesd Zsóry Futball Club Kft. fejlesztésére 400 milliót csoportosított át a kabinet. Vagyis a rendkívüli költségvetési tartalék egyhatoda, bő 16,5 milliárd forint ment el eddig az élsport támogatására.
Becker András
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
Bankszámlaszám: 12011265-01425189-00100001
Bank neve: Raiffeisen Bank
Számlatulajdonos: Átlátszónet Alapítvány
1084 Budapest, Déri Miksa utca 10.
IBAN (EUR): HU36120112650142518900400002
IBAN (USD): HU36120112650142518900500009
SWIFT: UBRTHUHB
Bank neve és címe: Raiffeisen Bank
(H-1133 Budapest, Váci út 116-118.)
Támogasd a munkánkat az Átlátszónet Alapítványnak küldött PayPal adománnyal! Köszönjük.
Havi 5400 Ft Havi 3600 Ft Havi 1800 Ft Egyszeri PayPal támogatásLapunk és Hadházy Ákos parlamenti képviselő is azt az információt kapta, hogy a Homlok-cég nyerhette volna a GVH által vizsgált tendert.
Októbertől a fideszes Győrfiné Dr. Hajdú Szilvia vezeti Aszódot, de a helyi lap októberi számában még az elődje szerepelt felelős kiadóként, és ez Győrfiné szerint nem volt jogszerű.
A Magyar Államkincstár nem akarja kiadni a Fulmer GmbH közel 1 milliárd forintos támogatásának iratait, de a bíróság első- és másodfokon is erre kötelezte.
Titkos eljárásban, a nyilvánosság teljes kizárásával folyik a Lázár János által „kastély-örökbefogadásnak” nevezett kastély-privatizációs pályázat.
Támogasd a munkánkat banki átutalással. Az adományokat az Átlátszónet Alapítvány számlájára utalhatod. Az utalás közleményébe írd: „Adomány”, köszönjük!